söndag 16 augusti 2009

Helgens allra bästa


Efter tre dygn av hoppande, klappande och drickande är man trött. Men man är också glad. Way out west 2009 var underbart och något man kommer att minnas bra länge. Jag lyckades hinna se samtliga konserter jag hade hoppats på och ingen av mina favoriter gjorde mig besviken. Här kommer en lista på helgena i mitt tycke bästa konserter.

1. Patrick Wolf - helt jävla magiskt. Wow-gänget gör en rejäl tabbe som låter ett popgeni som Wolf spela klockan 13.00 på lördagen. Men vad gör det? Wolf visar en energi och scennärvaro värdig sin egen musik. Han klättrar i ställningar, kryper på golvet, kullebytar sig fram keybordisten, befinner sig mitt i publiken men framförallt spelar och sjunger han helt fantastiskt.



2. Arctic Monkeys - jag diggar Arctic stenhårt och det var riktigt riktigt roligt att få se dom live i lördags. Alex Turner var kall, bandet var coolt och när de avslutade med att, precis som jag hade hoppats på, spela 505 så var man fånigt lycklig.



3. Vampire Weekend - fick publiken att dansa i regnet.



4. Joel Alme - joel verkade till en början väldigt nervös. Mellan låtarna mumlade han i micken och han ville inte riktigt ta ögonkontakt med publiken. Men när han väl hade avfyrat ett gäng låtar verkade det som han kände sig mer bekväm där uppe på scen. Tog tillslut ut svängarna lite mer och helheten blev riktigt bra.

5. Bon Iver - gjorde det riktigt bra i tältet. Fin sång, bra band och dessutom var han faktiskt rätt så rolig. Slutet av konserten var bäst. Framförallt växelsången mellan publiken och Justin Vernon i den allra sista låten var briljant.




Partyboost - Teddybears! Vilken tryck, vilken ljusshow och framförallt vilket jävla drag det var i tältet när Teddybears avslutade Way out west 2009! Dubbla trumsätt och elgitarrspelande teddybjörnar är tydligen det som gäller när man vill få 5000 festivalbesökare att krama ur den sista studsen som fanns kvar i benen!



/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar