onsdag 5 augusti 2009

Fokus på wow: Arctic Monkeys

För fyra månader sedan bestämde jag mig för att köpa en biljett till Way Out West 2009. Störst skälet? Arctic Monkeys var bokade.

Arctic Monkeys har under två års tid varit det band som spelats allra flitigast i min mp3. Jag upptäckte dom först efter släppet av deras andra skiva Favourite Worst Nightmare och jag föll direkt för den sköna blandningen mellan böljande indieslingor,den raka attityden och Alex Turners låtskrivarkonster. När jag kort därefter även lät ljudet av Whatever people Say I Am, That´s What I´m Not strömma ur lurarna så visste att jag hade hittat en kärlek som skulle vara länge.

Alex Turner är ett geni. Ständigt med fingret på livet puls lyckas han pricksäkert både skildra vardagliga ironier och "de stora frågorna i livet". En av vår generations vassaste låtskrivare.

Och på fredag i nästa vecka smäller det! Då skall jag äntligen få se Arctic Monkeys live. Och då Crouch häromdagen bad mig snickra ihop en trolig låtlista inför konserten så tänkte jag nu roa mig med just det. Genom olika forum på nätet har jag klurat ut att dom på sina konserter nu i sommar har spelat (i runda slängar) sex låtar från första skivan, sex från andra och också ett par stycken från den kommande plattan (i en affär nära dig den 24:e augusti!).

Nej förresten, nu får det räcka för idag. Jag postar två konsertvideos istället. Kan vi skapa en liknande stämning i Slottskogen? Om vi kan!!





/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar