söndag 9 augusti 2009

Fokus på wow: Bon Iver

Justin Vernon heter mannen som efter uppbrottet med tjejen satte sig i bilen och körde rakt ut i Wisconsins djupaste skogar för att låta de känslomässiga såren läka. Och det var där, vid en stuga vid sjön, han skrev texterna till den bejublade skivan For Emma, forever ago som släpptes 2008. Bon Iver (uttalas Bån Ivär) består förutom av Justin själv också av Mikae Noce och Sean Carey. Namnet, Bon Iver, är en kreativ version av franskans "Bon Hiver" (bra vinter). Namnet syftar sannolikt på de månader som Justin Vernon spenderade vid stugan i Wisconsin.

Jag ska inte vara den som påstår att jag har järnkoll på Bon Iver. Men jag har lyssnat en del på For Emma, Forever ago och jag har gillat vad jag hört. Därför blir den första konserten jag går på inne på festivalområdet Bon Ivers. Dom spelar inne i tältet (har aldrig vart inne där men i år skall det tydligen ta in 5000 personer) så det kan nog bli mycket trevligt.

Nedan: vemodigt vackra For Emma.



/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar