söndag 27 december 2009

One Fast Move Or I'm Gone Music From Kerouac's Big Sur


Jag är mitt uppe i att hälla i mig Jack Kerouacs På väg (On the road) när jag tittar förbi skivkoll.se och nås av den här högst spännande nyheten.

Två indiesnubbar, Jay Farrar och Benjamin Gibbard, har gett sig på uppgiften att tolka den legendariska författaren. One Fast Move Or I'm Gone Music From Kerouac's Big Sur tar främst spjärn ifrån Kerouacs Big Sur och släpptes i skivbutiker runt om i landet den 23:e december. Jag sitter i detta nu och lyssnar på plattan på Spotify och den som har nåt mig hittills verkar mycket lovande. För den som är bekant med Kerouac är låttitlar som One Fast Move Or I'm Gone, San Francisco och These Roads don't Move signifikativa för just sådana saker som den Massachusettsfödde Kerouac skrev om. En god idé vore att ge plattan en rejäl chans.

Och för att göra det hela än lite roligare så släpps albumet alltså tillsammans med en dvd-dokumentär om Jack Kerouac. Det är i år 40 år sedan Kerouac lämnade livet på jorden som vi känner det och det ska naturligtvis uppmärksammas.

Som jag inledde den här texten med att nämna så är jag just nu i full karriär med att läsa Jack Kerouacs mest kända verk På väg. Och efter sisådär drygt 100 genomlästa sidor kan jag naturligtvis inte ge något rättvisande omdöme om boken. Vad jag dock kan säga redan nu är att den första tredjedelen av boken har väckt min intresse för Kerouac och hans skrivande. På väg, som är en hårfin balansgång mellan fiktion och självbiografisk berättande, är inte bara en bok som representerar författaren själv utan också ses som hela Beatgenarationens bibel. Beatrörelsen, som även den intresserar mig.

Det som framförallt slår mig när jag läser På väg är Kerouacs hunger på livet. Varje liten detalj ska insupas, varje litet ögonblick skall det reflekteras över. Det finns bara möjligheter. Kerouacs skrivande inspirerar.

Titta på filmtrailern här:



/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar