söndag 13 december 2009

Håkan Hellström på Peace & Love sommarn 2009


Sitter och gottar ner mig i nyss utgivna Håkan-dvd:n från sommarens P&L. Å herregud, det måste (måste!) ha vart en helt osannolikt magisk kväll i Borlänge. 30000 kärlekskranka själar i publiken, en fantastisk, tagen, stilig Håkan (lila brallor, svart kostym och väst med vita prickar) och ett band som är så laddat till bristningsgränsen att de får hålla igen för att det inte skall rinna över. I publiken gråter killar i 20-års åldern av lycka.

Den här dvd:n är fantastisk, den fångar upplevelsen så gott som det bara går. Och då har jag ändå bara kommit sjunde låten, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din.

"Den här låten är based on a true story", säger Håkan och river av klassikern Hurricane. Daniel Gilbert gråter. Det gör han alltid, men det är aldrig teater.

Nu spelar han Känn ingen sorg för mig Göteborg. "Från Masthugget till Borlänge!!". Den här låten är helt galen live. Det är dans dans dans! På Liseberg i sensomras var det här en av de få låtarna jag faktiskt hann att se. 300 meter från scen, uppe på gräskullarna vid berg och dalbanan, studsade unga flickor i rytm till musik och lyrik om ängslan över lillbrorsans framtid. Bredvid stod mammor och pappor och dansade likadant.

Kärlek är ett brev skickat tusen gånger - en låt som säger allt. Så drypande känslomässig, å inte fan krymper den live. Den växer.

"Vad jag bryr mig om är att se som i slow-motion
när du går sönder inuti
så som jag gjorde nyss
Vad jag bryr mig om är att du kallar på mig
även om jag inte kommer tillbaka till dig"



Nej, nu ska jag njuta av resterande delen av den här souliga pärlan. Och sen är det extranumren på det. Tack Cotten för lånet. Lika säkert som att julafton inträffar den 24:e, lika säkert är det att jag inom en snar framtid äger mitt eget exemplar av den här dvd:n.

Om några år ser vi Håkan på Ullevi, det kommmer bli alldeles oförglömligt.

/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar