fredag 11 december 2009

Local Natives - Gorilla Manor


I en veckas tid har jag grubblat över hur jag ska närma mig en recension av Gorilla Manor. För tre veckor sedan upptäckte jag bandet, en vecka senare var ett inköp av albumet oundvikligt. Ändå var det någonting jag inte riktigt kunde sätta fingret på, en känsla för Gorilla Manor som jag inte visste vad den berodde på.Så idag när jag under mitt dagliga besök på alltid lika läsvärda dagensskiva.com läste Maria Gustavsson utmärkta recension av skivan så trillade poletten ner.

Om ni tidigare har läst om Local Natives så har ni redan hört alla jämförelser och liknelser. Fleet Foxes nämns med all rätt i varenda reportage och recension av skivan. Grizzly Bear, Arcade Fire och Animal Collective är andra begåvningar som figurerar i skrivelser om Local Natives. För allt det här är väldigt enkelt att associera till när man lyssnar på Gorilla Manor. Och efter att ha läst den tidigare recension idag ställde jag mig frågan. Är det ett slump att den här skivan kommer just nu?

För det är ju faktiskt så att de fem dödspolarna i Local Natives har hittat den ultimata formeln för att göra en suverän popplatta som dessutom ligger sjukt bra i tiden. Dom har det allra göttigaste av många av de senaste årens hyper på sin lyra och har gjort det till något eget. Snygg produktion, synnerligen megatighta popdängor och personligen älskar jag den kraftfullt vispande ständigt närvarande trumman i bakgrunden. Den river och sliter i låtarna och det blir aldrig tråkigt. Stämsången, den som får varenda Fleet Foxesentusiast att gå i spinn, existerar i en alldeles lagom mängd. Den alternativa ljudbilden ligger och lurar bakom vassen. Det här är Gorilla Manor och det är jävligt bra.

"Alltså inte för att vara sån men..de låter som en exakt korsning mellan Arcade Fire och Fleet Foxes. Exakt!! Och det är ett vackert barn de fått."

Citatet här ovan är skrivet av en polare till mig efter det att hon hade hört låten World News för första gången. Och är det inte väldigt bra formulerat? Associationerna dyker upp tidigt, men Local Natives har gjort någonting eget.

Faktum kvarstår dock att musiken ligger snuskigt rätt i tiden. Och jag hoppas de spelar sin hjärtas musik och inte är ett gäng grabbar med en musiksmartness som tagit dom dit de är idag. Det vore väldigt opersonligt. Och som Maria Gustavsson mycket träffsäkert skriver:

"Gorilla Manor har liksom allt som gör ett album bra, åttan kommer från hjärtat. Men albumet kommer glömmas bort. Fantastiska Camera Talk, Sun Hands och World News kommer göra sin tur runt världen och sen hoppas jag på annat från Local Natives."

Det skall bli spännande att se i vilken musikalisk riktning Local Natives skall röra sig i efter Gorilla Manor.

Betyg: 8/10 Ledley's

Bonusinfo: Local Natives spelar på Pusterviksbaren den 31:a januari.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar