fredag 13 november 2009

Julian Casablancas - Phrazes for the young


Njaa. Det här var ju inte vad man hade hoppats på.

När den första singeln från Phrazes for the young nådde mig så blev jag positivt överraskad. Inte för att jag hade förväntat mig någonting dåligt ifrån Julian Casablancas bara för att han gick solo. Nej nej, inte alls. Men den dansvänsliga electropopen som mötte än när man lyssnade på 11th demension var en uppfriskande riktningsförändring som jag inte hade förväntat mig ifrån Strokessångaren.

Därför var det med spänning man satte sig för att lyssna på albumet när det så småningom landade på Spotify. Och som jag hintade i den första raden i den här recensionen så blev jag aningen besviken. Albumet, som endast innehåller åtta spår, känns rätt så mosigt. Vi kan ju slå fast direkt att just 11th dimension enligt mig är skivans bästa låt. Tätt följd av svängiga Left & right in the dark. Sedan känns resten som en sex låtar stor gråzon. Det hela känns inte det minsta orginellt och klyschorna avlöser varandra. Som i River of Brakelights där refrängen går ungefär så här.

Timing is everything,Timing is everything, Timing is everything,Timing is everything, Timing is everything, Timing is everything, Timing is everything,Timing is everything, Timing is everything.


Nu är förvisso orginalitet inte alltid en nödvändighet för att musik ska vara bra. Man kan spela och sjunga på liknande sätt som andra har spelat och sjungit förut men jag hade helt enkelt förväntat mig mer av en snubbe som har skapat så bra grejer tillsammans med sina kollegor i Strokes. Pharazes for the young lämnar mig oberörd. Det är varken särskilt bra eller särskilt dåligt.

Well, ny Strokesplatta väntas återfinnas i skivbutikerna under 2010. Vågar man hoppas att den skivan når upp till samma höga höjder som det senaste släppet First Impression in earth?

Phrazes for the youngs betyg: 5/10 Ledley´s



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar