lördag 3 oktober 2009

The XX - XX


Fyra personer varav två av dom (Romy och Jamie, fronfigurerna i bandet) har hängt ihop sedan barnsben. Och ändå, trots denna mångårliga relation med varandra så har personerna i gruppen The XX inte lyckats komma på ett mer fantasirikt bandnamn. Ännu mer förvånande blir denna bedrift då det är fyra så begåvade människor det handlar om.

The XX kan mycket väl vara det mest hypade indie-bandet just nu. Sannolikheten att du redan läst om dom är stor. Ett inslag på SVT:s Hype och lite spotifylyssande fick mig att gå och köpa skivan. Och oj vad jag gillar den!

Det är svårt att hitta information om The XX. Bandet består i alla fall av kvartetten Romy Madley-Croft, Oliver Sim, Baria Qureshi och Jamie Smith. Sina musikaliska influenser har de fått från följande artister:

" Aaliyah to CocoRosie, Rihanna to The Cure, Missy Elliott to Chromatics, The Kills to Ginuwine, Pixies to Mariah Carey and Justin Timberlake to Tracy + the plastics".

Med andra ord; från allt och alla.

Det jag gillar är Jamies och Romys släpiga röster som tillsammans och inte minst när de går in i varandra kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Plingandet på keyborden är finfint och vad jag tror är en bakomliggande elgitarr ger hela tiden nytt syre till låtarna. Ljudbilden är helt enkelt vacker så det förslår. Tillsammans med den lite nonchalanta sången blir det alldeles briljant. Vi berättar gärna men då måste ni vilja lyssna. Den känslan får jag av lyssna på The XX:s debutplatta XX. Denna Londonkvartett gör helt enkelt den mörka vintern ljusare. Lysande!

Betyg: 9/10 Ledley's





/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar