lördag 10 oktober 2009

Smått & gott

God morgon,

Man surplar i sig en kopp kaffe och lyssnar Conor Oberst. Finns det överhuvudtaget en mikroskopisk möjlighet att inte må bra efter en sådan start på dagen?




Yournewfavouritebands! Yournewfavouritebands!


Hade funderingar på att gå och se Mean Streets på Parken ikväll. Men då ett annat evenemang äger rum i en annan park i ett annat land samma tid så blir det inget av det. Men är du inte fotbollsintresserad så kanske det kan vara nåt?


Yournewfavouritebands! Yournewfavouritebands!


Jag har under en längre tid funderat varför det svenska folket generellt sätt lyssnar på så dålig musik. Rix FM blaha blaha, ja ni vet. Vidare så blir ju nästa fråga om det här är unikt för just Sverige? Eller är det så att det i alla länder enbart är en mindre del av befolkningen som verkligen intresserar sig för musik? Så för att stilla min nyfikenhet så gjorde jag ett litet experiment. Jag kollade helt enkelt upp de 10 mest spotifyade skivorna gjorde av svenskar just nu. Och så jämförde jag med de mest eftersökta albumen i Polen (för att Polen är ett land man ofta skojar om). Resultatet jag kom fram till är skrämmande. De tio mest sökta skivorna i Polen är från plats nummer ett till tio:
The Essential Michael Jackson, King of pop (Michael Jackson), Favourite worst nightmare (Arctic Monkeys), Lungs (Florence + the Machine), Junior (Röksopp), Play (Moby), La Roux (La Roux), Only by the night (Kings of Leon), 18 (Moby) X&Y (Moby).

I sverge ser en likadan lista ut på följande sätt:
The Essential Michael Jackson, Absolute Dance Summer 2009, Michael Jackson:The ultmate collection, Absolute Hits 2008, The Fame (Lady Gaga) Ayo Technoligy (Milow), Dead by April (Dead by April), Freedom (Akon), Rix FM festival 2009, Rap Das Armas (Cidiho & Doca).

Sammanfattning: Polackerna ligger steget före. Någonting är sjukt i Sverige.


Yournewfavouritebands!Yournewfavouritebands!


"Grundbulten i den fylkingska skrattkritiken mot Nobelpriset är ju att det alltid går till författare som inte känns till av människor som inte känner till författare."

- Simon Bank, ett geni.


Yournewfavouritebands!Yournewfavouritebands!


Och, innan jag avrundar det här ambitiösa inlägget så vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag har börjar snickra på en liten höstspellista. Om ni känner fört, här är den:
http://open.spotify.com/user/ribbribb/playlist/0P7xtCruMBsyogjJi1Cn7N


Yournewfavouritebands! Yournewfavouritebands!


Då återstår det bara för mig att önska er en fin lördag. Ha en fin lördag!



/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar