söndag 28 februari 2010

Rag and Bone


Jag tillhör inte en särskilt musikalisk familj. Min mor lyckas inte hålla isär Håkan Hellström och Björn Rosenström, och blandar därefter ihop Björn Rosenström med Lars Winnerbäck. Att addera till detta är att mina föräldrar med allra största sannolikhet är ägare av en av Sveriges allra största Absolute Music-samlingar. Den står i hallen och jag rådnar skamset varje gång jag sneglar emot hyllan där den står och tar plats. Samtidigt är det hela lite roligt. Och vi är ju alla olika, har våra olika styrkor. Mammas mat är den godaste i världen och pappa är en praktiker av sällan skådat slag (byter en glödlampa på rekordtiden 0,2 sekunder).

Trots det dåliga förutsättningarna på musikfronten växer mitt musikintresse för var dag som går. Mina instrumentala färdigheter sträcker sig dock än så länge inte längre än till att lyckas blåsa fram skolklassikern Spanien på flöjt.

Men nog om oss. Hela poäng med de två inledande styckena är att poängtera att det är roligt att ha en släkting som till skillnad från oss har musiken i sig.

Mats Nilsson, eller Rag And Bone som hans namn som artist är, släppte 2007 sin självbetitlade debutskiva. Jag imponerades såklart. Men det är med ens kusins musik ungefär som när ett favoritband släpper ny platta. Man vill jättegärna gilla det. Man är inte helt opartisk.

Nu, eller rättare sagt just i slutet av 2009, var Mats tillbaka med sin andra fullängdare i Novice Pioneer. Och den här gången är jag RIKTIGT imponerad. Det är lite rakare än tidigare, lite rockigare. Begåvade musiker spelar instrument som du och jag inte kan namnet på. Tillsammans spelar de Nilssons låtar, han sjunger dem själv, och resultatet blir musik som låter och framförs som om Malmö ligger någonstans i USA. Och den där sista meningen var inte min utan jag lånade den av Rune Häger som recenserat Novice Pioneer på rootsy.se.

Höjdpunkterna på Novice Pioneer anser jag är No Footing At All, fina Say You Hate Me där Maria Davidsson assisterar och låten som fått ge albumet dess namn, Novice Pioneer. Och såklart Man With No Reflection. En låt som ger än rysningar längst ryggraden.

Lyssna på Novice Pioneer HÄR.



/Ledley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar